Hyllning till Cedergrens mamma

Jag åt en av de godaste tårtorna någonsin i torsdags. Cedergrens mamma hade gjort en Snövit-tårta som jag tänker göra (om jag får) på min systers 19 års fest. 
 

Snövit tårta

Bottnar:
3 äggvitor
2 dl socker
ättiksprit (ett par droppar)

Rita upp 3 rundlar på smörpapper, med diametern 21, 17, 14 cm.
Vispa till hårt skum, och bred ut i rundlarna. Grädda 150 gr/10 min + 100 gr/50 min, (bara att vrida ner ugnsvärmen) och låt svalna med ungs lucka på glänt över natten!
Gör kolasåsen på morgonen efter:

Kolasås:
3 äggulor
3/4 dl grädde
3/4 dl socker
60 g mörk blockchoklad
50 g smör

Blanda äggula, grädde, socker i en kastrull och värm under omrörning tills smeten börjar tjockna. Ta av från värmen och rör ner smör och choklad i bitar, tills allt smält! Kyl i vattenbad, under omrörning!

7 dl grädde och vitchoklad.

Ta den stora bottnen och bred på chokladsås + vispad grädde, lägg på mellanbotten och samma igen, lägg på lilla botten, och bred över vispad grädde, så du får en vit kupol! Riv över vit blockchoklad och sätt en marsipanros på toppen (eller nåt annat).


**


Kommentarer
Postat av: Christel Cedergren

Emelie!! Vilken fantastisk rubrik!! Tackar, tackar!

Lycka till med tårtan och livet ! Kram C.C.

2009-01-25 @ 11:02:00
Postat av: Christel Cedergren

Emelie!! Vilken fantastisk rubrik!! Tackar, tackar!

Lycka till med tårtan och livet ! Kram C.C.

2009-01-25 @ 11:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0